Ads Top

Разгромяването на поддръжниците на папата (Част 3 КРАЙ) - Кръгът на Сидни и Роли


Растящият католическо-пуритански конфликт в Англия на Елизабет кара мнозина, например Сидни, Роли и неговия кръг в Дърам Хаус: Нортъмбърленд, Хариот, Хюс, Уорнър, Кавендиш и Уайт, да се заинтересуват от работата на Бруно и Дий, и други окултни източници, включително Сионският приорат.

Сър Филип Сидни, цветът на елизабетинската младеж, който се е карал със 17-тия граф на Оксфорд, изглежда, е осмят като сър Андрю Огючийк и умира в битка в Холандия през 1586г., ученик на Джон Дий. Пише ,,Arcadia" (,,Аркадия") в Уилтън през 1582г. - годината, през която е посетен от великия майстор на Сионския приорат (1575-1595) Луи дьо Невер, Гонзага от Мантуа, който познава Бруно и участва в херметически общества. (Целта на посещението му в Англия е да прекара време със Сидни и Джон Дий.) Невер носи със себе си традицията на Рене д'Анжу, бивш велик майстор на Сион, който е нарисувал ,,La Fontaine de Fortune" (,,Фонтанът на съдбата") (1457) с нейната легенда, че ,,магьосникът Вергилий" създава извор в Аркадия. (Този извор е Алфеус в западната култура, Алф при Колридж.)

Концепцията на Аркадия, толкова кънтяща през 1582г., е мистериозно свързана с документите, открити от абат Сониер в Рен-льо-Шато. През 1781г., както се разказва, абат Антоан Бижу, енорийски свещеник от седем години в Рен-льо-Шато, научава тайна и получава документи от лейди Бланшфор, наследница на Бертран дьо Бланшфор, който знае, че тя умира. Тайната може да е, че Исус е оцелял от разпъването и се е оженил за Мария Магдалина, имал е деца (чиито наследници Меровингите твърдят, че са), оттеглил се е във Франция и е умрял в Рен льо-Шато. Абатът е ужасен от наученото и когато във Франция избухва революцията от 1789г., скрива документите в Каролингова стойка, която държи олтара в църквата Св. Мария Магдалина, надявайки се да запази тайната за бъдещите поколения. Това са документите, които абат Сониер твърди, че е открил и които изброяват великите майстори на тамплиерите и на Сионския приорат.

През 1791г. Бижу поставя голям надгробен камък върху гробницата на маркиз дьо Бланшфор. На него е гравиран гръцки надпис: ,,Et in Arcadia Ego" Тази плоча е отстранена от гроба в Аркез, много стара гробница (срината със земята през 1988г. от новия й собственик), впечатляващо приличаща на гроба в картината на Никола Пусен ,,Les Bergers d'Arcadie" (,,Овчарите от Аркадия") (1640-1642), също носещ загадъчния надпис ,,Et in Arcadia Ego". Окултният символизъм на Аркадия за пръв път си пробива път в западното изкуство в картината на Герчино ,,Et in Arcadia Ego" (1618) и отново в произведението на Пусен със същото име, където фигурите четат надписа върху гроба (1629-1639). В този момент Аркадия очевидно има много по-голямо значение от пасторалната Райска градина в древна Гърция. Това е игрословица от Арке: Арке-адия.

Защо дьо Невер, притежател на традицията на Аркадия от 1457г., стои при Сидни, докато пише ,,Arcadia" през 1582г.? Сидни имал ли е връзки с тамплиерите-Сионския приорат? Видяхме, че Сион започва с ,,Rose-Croix" през XIII век, а розенкройцерите превръщат в култ гроба на Кристиан Роузикрос (т.е. Розенкройц). Кристиан Роузикрос може би е загадъчен псевдоним на Исус след разпятието, подсказвайки, че Христос е оцелял от разпъването на кръста и в крайна сметка е погребан в гроб (празен, когато е отворен през 20-те години на ХХ век) в Арке, на шест мили от Рен и на три мили от Бланшфор във френска Арке-адия/Аркадия. Аркадия недвусмислено има ранно розенкройцерско значение (Арке-адия). Сидни знаел ли е, че централата на тамплиерите е в Рен-льо-Шато? Той със сигурност разчита на херметическите познания на дьо Невер и на познанството му с Бруно.

Сър Уолтър Роли също познава Джон Дий и го кани заедно с математика Хариот в кабинета си на върха на замъка Шерборн. (Това е на най-горния етаж на къщата, в зона, затворена за обществеността.) Разказите за включеността на Роли в окултните занимания на Дий се разпространява в цял Дорсет. Неговата къща Дърам в Лондон също е място за срещи, където отчаяните от християнството след Реформацията и растежа на Калвинисткото пуританство преследват кабалистичната алтернатива, несъмнено неосъзнаващи, че онези, които са си поставили за цел да разрушат християнството чрез разкол, са точно хората, насърчаващи новата кабалистична магия на Дий и Бруно.

Глобалистката ,,The History of the World" (,,История на света") на Роли, написана в лондонския Тауър и публикувана през 1614г., става ,,гръбнакът на антиавторитарната мисъл" и революционния ,,Das Kapital" (,,Капиталът") на XVII век. Роли се противопоставя на Джеймс I, кралят, който го е хвърлил в затвора, и твърди, че е легитимно да се детронира крал, който не подкрепя народа си. Оливър Кромуел чете книгата и я препоръчва на сина си. Дългът на Джон Милтън към нея е ,,неизчислим". Марлев и Лилбърн я възхвалят. Поставянето под съмнение от Роли на божественото право на кралете в тази книга е далечна бойна тръба за революциите от XVII и XVIII век.

Колумб и пътешествениците
Протестантска Европа става експанзионистична и империалистическа, след като консолидира революцията на Реформацията, и насочва погледа си към Новия свят. Европейската колонизация на Северна Америка е част от по-широката европейска експанзия по целия свят. Тя се води от португалските пътешествия до Западна Африка (1418), Южна Африка (1487), нос Добра надежда (което дава възможност на изследователите да заобиколят Африка и да стигнат до източния бряг като Васко да Гама през 1497г.) и Бразилия (1500). След като Колумб стига до Америка, испанците намаляват непознатите територии заедно с португалците с пътешествия до Карибите. Нова Испания и Перу.

През 1492г. на фона на Инквизицията морякът от Генуа Христофор Колумб октрива Америка с три кораба и поддръжката на Фердинанд и Изабела в Испания. Пират в служба на Рене д'Анжу през 70-те години на XV век, той вярва, че е божествено избран за такова пътешествие и през 1483г. е прочел ,,Imago Mundi" (,,Изображение на света") на френския кардинал Пиер д'Айли, която го убеждава, че земята е кръгла и че Източните Индии могат да се достигнат, като се пътува на запад. Този труд се разглежда като еретичен от Църквата. Следвайки пророчествата в Исая 11, 10-12 и апокрифната Втора книга на Ездра 3,18, които допълнително утвърждават, че земята е кръгла, той се опитва да достигне Индия от запад. След 33-древно пътуване, през октомври той акостира на остров Гуанами близо до Пролива на Флорида и смята, че е стигнал Далечния Изток. Отива до Куба и завладява Санта Доминго (Хиспаньола), а след това се връща в Испания, където е посрещнат триумфално през март 1493г., без да разбере, че е открил нов свят. След още две пътувания (до Западните Индии и Южна Америка), умира забравен през 1506г.

Нови пътешественици обаче се връщат във Венецуела и до Амазонка и осъзнават, че тези земи са различни от Азия. През 1497г. италианецът на английска служба Джон Кабот открива острова Кейп Бретон в Северна Америка. През 1507г. флорентинецът Америко Веспучи, друг италианец на испанска служба, пътува до Бразилия и осъзнава, че новите открития са всъщност отделен континент. Именно на неговото име е наречена Америка. Скоро след това португалец на испанска служба, Фердинанд Магелан, плава около света, тръгвайки от Севилия през 1519г. Убит е на Филипинските острови, които завладява за Испания, но един от корабите му се връща през 1522г. Французите са отишли до Нюфаундленд (1534) и са се опитали да основат колонии във Флорида и Бразилия. Ренесансовото становище за света вече се променя, за да включи Америка, и се отварят нови възможности за изследване на Запада.

Английските пътешественици
Англичаните изостават от португалците и испанците. Макар че са плавали до Северна Америка (1497, Джон Кабот), разчитат на частните търговски компании, интересуващи се от търговска, а не от териториална експанзия, и най-вече компанията ,,Маскъви" (1554). Революцията на Реформацията подклажда английският империализъм и вдъхновява пътувания до Новия свят, които са много смели по онова време, тъй като все още се смята, че моряците могат да нападнат от края на света като от водопад. Те са сравними с пътешествията до луната на астронавтите в наше време.

Мартин Фробишър осъществява три пътешествия в търсене на Северозападния проход до Далечния Изток (1576-1578), в едното то които инвестира Едуард дьо Вер (17-тия граф на Оксфорд) и губи 3 000 лири от Майкъл Лок (може би по-късно осмян като Шайлок). Сър Франсис Дрейк плава около света през 1577г., плячкосвайки Южна Америка по пътя си,  а през 1578г. сър Хъмфри Гилбърт се опитва да основе колонии в Северна Америка и Нюфаундленд, но без особен успех. (Дави се на Азорите през септември 1583г.)

Полубратът на Гилбърт сър Уолтър Роли след това основава колония (1584-1586) от над сто души на остров Роаноук, Северна Каролина, която изчезва, когато очевидно е опустошена от индианците, абсорбирали оцелелите. (В тази част на Америка все още има разкази на синеоки индианци.) Колонията Роаноук включва Вирджиния Деър, първото момиче, родено в Новия свят, която може би е моделът за Миранда в ,,Бурята". Шекспир вероятно е разглеждал Просперо като част от експедицията на Роли. 

Бартоломю Госнолд и империята в Новия свят
След провалите на Фробишър, Гилбърт и Роли, един млад мъж, обучен от графа на Есекс, Бартоломю Госнолд, прави два опита да колонизира Северна Америка, и двата визионерски - той си представя основаването на нова, англоговореща цивилизация, а не просто меркантилно начинание. Първият опит през 1602г. - за който се смята, че е планиран в Отли Хол, Сафък, където чичо му е секретар на Есекс, и финансирано от най-близкия му приятел в Кеймридж (и покровител на Шекспир), графа на Саутхемптън - завършва с провал след 12 седмици в Катихънк, близо до Мартас Винярд, който Госнолд нарича на името на новородената си дъщеря. Госнолд се връща и изглежда, казва на Шекспир за откритите там индианци, защото ,,Бурята" на Шекспир е базирана на географията на Мартас Винярд.

Втория опит, също вероятно планиран в Отли Хол, действащ като база за набиране, е успешен. Нужни са три години за организиране и с Госнолд като ,,основен двигател" 105 английски колонисти се заселват в Джеймстаун Форт през 1607г. Около 40 от тези първи заселници идват от селата около Отли. Бартоломю Госнолд умира в Джеймстаун Форт и по-късно Джон Смит поема управлението на колонията, която Госнолд планирал и организирал. Днес статуята на Джон Смит, а не на Госнолд стои в наскоро открития Джеймстаун Форт. Поселището в Джеймстаун е първата неиспанска, неиндианска, англоговореща колония, която оцелява.

Това е 13 години преди отплаването на ,,Мейдлауър" от Плимут и основателят на оцелялото поселище в Джеймстаун трябва да се разглежда като основател на модерната англоговореща Америка. Може да се твърди, че този човек е Бартоломю Госнолд.

Госнолд е обещал на заселниците 500 акра земя, които те не биха могли да имат в Англия с нейната фиксирана, йерархична поземлена класова система. Госнолд изнася във Вирджиния елизабетинския поземлен начин на живот, който продължава да битува около Ричмънд преди американската Гражданска война и чиято смърт продължава да се оплаква в носталгичния Юг. Госнолд изнася и християнската визия в Америка и тя в крайна сметка е въплътена в първата църква в Джеймстаун.

Госнолд е два пъти братовчед на Франсис Бейкън и неговата американска колония предугажда собствената ,,New Atlantis" (,,Новата Атлантида") на Бейкън (1624), която е написана в традицията на ,,Утопия" на сър Томас Мор и се базира на откриването на Америка. Ако Бейкън не беше преследвал графа на Есекс и не беше му осигурил смъртното наказание след бунта на Есекс през 1601г., отчуждавайки семейство Госнолд, които са негови привърженици, Бейкън щеше да е един от хората зад пътуването от 1607г. и щеше да осигури финансова подкрепа от типа, дадена от сър Томас Смит - роднина на съпругата на Госнолд, станал най-богатият търговец на своето време и наел трите кораба в края на 1606г. Госнолд убеждава някои от роднините си да се включат в пътуването и когато Бейкън става член на парламента от Ипсуич през 1597г. - преизбран е през 1601 и през 1610г. - само на седем мили от Отли Хол, е много близо до седалището на семейство Госнолд. Именно чрез Бейкън Америка става фокус на розенкройцерската амбиция за Нова Атлантида.

Още за революционната динамика на Реформацията: ТУК

Няма коментари:

Предоставено от Blogger.