Ads Top

Какво всъщност представляват Интернет троловете - Наръчник за Интернет тролове

В Интернет жаргона под думата ,,трол" се разбира човек, който публикува провокативни коментари под дадена тема с цел да смути автора или да разстрои нормалната дискусия в даден форум, като насочи темата в определена посока. В този смисъл, дейността на подобен човек се нарича ,,тролене".

Тролингът е деструктивен феномен, започващ от обикновено развлечение за сметка на по-неопитните потребители, стигащ до нивото на информационна война.

Днес съществуват цели институции за тролинг, които организират платени групи хора с цел агитация и манипулиране на Интернет потребителите и общественото мнение.

Обикновено, тролът ,,работи" в две направления. Едното е чрез провокация и обиждане на съвсем непознати хора, подразнили го с мнение по даден въпрос. Второто направление е добре планирана разработка с цел отмъщение на конкретен човек или група от хора, чрез използване на различни слухове, клевети и компромати, особено ако човекът използва истинското си име.

Видове тролове
Трябва да се прави разлика между хейтър и трол. Докато първите са природно негативни и просто мразят всичко, то вторите са по-скоро хитри манипулатори. Най-общо те се делят на 2 вида - прости и сложни тролове. Простите използват явни обиди и целенасочено нарушават правилата на форумите, а сложните работят на границата на нарушенията.

Според целта си те може да се разделят на следните видове:
  1. Злобни тролове, които просто се забавляват, като обиждат хората. Обикновено използват глупости и обиди, доста често с правописни грешки.
  2. Платени тролове, които имат за цел целенасочено унищожаване на избран форум, чрез заливане с безсмислени съобщения или публикации не представляващи интерес за читателите. При спам над 75% от публикациите, трафика на сайта буквално спада до нулата.
  3. Пропагандиращи тролове, разновидност на платените тролове агитиращи с дадена поръчкова мисия. Обикновено работят на групи и знаят правилата във форума.
  4. Дебнещи тролове, които се борят да поставят първите коментари под публикацията от различни псевдоними с цел да дадат един отвратителен тон на потенциалната дискусия или да я насочат в желана от тях посока. Често следят блоговете на известни личности и след всяка тяхна публикация веднага ги нападат с цел да ги изкарат извън нерви.
  5. Тролове маниаци, които постват навсякъде един и същи дълъг текст, който няма нищо общо с темата и е съпроводен с неверни или преиначени факти.
Стратегии за тролене по света и у нас!
Все по-често започва да се говори за воденето на Информационни войни и нуждата от създаване на кибер подразделения във въоръжените сили. При модерните конфликти те със сигурност не могат да минат без използването на тролове за моделиране на общественото мнение.

1. Западна школа за тролене
В западния свят платения тролинг е отдавна развит, дори му се обръща специално внимание от държавните институции.

Въоръжените сили на Великобритания създават специално Интернет подразделение за ,,психологически атаки" наречено ,,Бригада 777", чиято численост може да достигне до 2000 обучени трола.

В Съединените щати военните провеждат операция ,,Искрен глас" за разработване на специален тролски софтуер - ,,Ntrepid", чрез който един оператор ще може да борави с 10 различни акаунта.

Голяма част от англоговорящите тролове и групите Anonymous се раждат в сайта 4chan.org - той е безплатен, не изисква регистрация или акаунт, постоянно се обновява и няма база данни, което води до прекалена разкрепостеност. Там най-вече се качват картинки наречени мемове" и демотивиращи плакати. Един такъв мем е главата на трола - едно безформено, разкривено лице, което често ядосва останалите потребители на форумите. Друг такъв сайт е ,,Urban Dictionary" и българския ,,Всичко за 1 лев" - нещо като пародия на Wikipedia за тролове.

2. Руска фабрика за тролове
Наскоро нашумя едно интервю с известния руски блогър Марат Буркхард по радио ,,Свобода", който твърдеше, че фирма ,,Интернет изследвания" работи, като огромна фабрика за тролове. Там са работили около 200 - 300 човека разделени в украински отдел, английски отдел за бомбардиране на CNN и BBC, Фейсбук отдел, за останалите социални мрежи, местни и регионални сайтове, новинарски, за създаване на демотивиращи колажи, отдел за видео клипове. Първоначалната заплата на един човек е била около 700 долара за норма от 135 коментара при 12-часова работна смяна.

Стратегия ,,Злодей, снимка, линк"
При манипулиране на общественото мнение тези тролове са работели в групи по трима човека по метод наречен ,,Злодей, снимка, линк".

Първият човек е ,,Злодей", който играе ролята на съмняващ се в написаното критикар. Вторите двама започват спор с него от рода, че ,,всичко написано е вярно, ето виж..." и единия слага снимка, а третия поставя линк, към специалното написана статия в подкрепа на аргументите им.

Във всеки от коментарите са длъжни да включват подбрани ключови думи, който трябва да излязат на челните места в търсачките и опорни точки за коментиране.

Във фирмата за целта е имало подбрани каталози с регионални сайтове и за една смяна е трябвало да прекосят цялата страна по азбучен ред, чрез метода ,,Злодей, снимка, линк", като коментират статии по определени опорни точки, например Войната в Украйна, Путин и т.н.

Примерна задача:
  • Тема: Натовски войници се бият за Украинската армия
  • Ключови думи: Войната в Украйна, Русия, НАТО, наменици;
  • Необходима са 3 трола, 1 статия, 3 коментара, 1 снимка или видео, 1 линк.
Работата започва след специален пост, публикуван в социалната мрежа ,,LiveJournal", че чужди наемници се бият на страната на Украинската армия със специално разработено видео, показващо двама американски войници. Появява се злодея и оспорва написваното, като казва, че не е ясно, какво са правили там американските войници, включвайки в поста си задължителните ключови думи.

Идва средния трол и потвърждава статията, като добавя линк към втора статия в която пише за американските войници.

Следващият трол със снимката, обвинява американците в лицемерие и добавя демотивиращ колаж аз акцент.

Тънкости - винаги единият трол е лош, другия му противоречи, а третия е умерен, но изразява желаната от поръчителя позиция. Освен това, когато спорят по между си, по-лесно се изкарват нормата от постинги. Още по-добре е, когато се свърже някой почтен потребител на интернет форум, тогава той им помага без да знае, да си изкарат по-лесно нормата от постинги.

Български принос в стратегията за тролене в социалните мрежи
Още преди 5-6 години в България се предлагат подобни услуги за политически тролинг, маскирани под прикритието на управление на онлайн репутацията на даден депутат.

Фирма ,,Лийдуей Медия Солушънс" сключи сделка с ДСБ за 1800 лева на месец да публикува пакет от 250 коментари с различни IP адреси, по следната схема
  • 150 във Facebook
  • 50 в Twitter
  • 50 във форумите на месец, включително Youtube.
По тази дейност работи екип от 4 човека в рамките на 10 месечна кампания.

Схема тролинг 6х7
От практиката на младежката организация на БСП се предлага следната схема за тролинг на шест сайта от седем човека. Всеки един трол има номер отговарящ на ден от седмицата 1 - понеделник, 2 - вторник и прочие. Номер 7 е ,,разпоредител" неговата работа е всяка неделя да избира една публикация, повтаряща се в шест специално избрани посещавани сайтове и да я даде на другите 6 трола за коментари. Тяхната работа е да коментират в съответния ден от седмицата под всеки един от шестте сайта. С други думи всеки коментира под всеки един сайт и се получава 6х6 = 36 коментара.

Тактики на тролене
1. Клониране
Това е най-често използвания трик от троловете. Всеки трол задължително се клонира, чрез създаване на няколко акаунта от различен компютър и започва да води ожесточена дискусия със себе си. По този начин много бързо може да забие дадена тема във форум, блог или социална мрежа.

2. Стоварването на десант
Това е метод при който обучена група от тролове влиза организирано в нарочен форум и със своите клонинги е в състояние да го превземе за кратко време.

3. Плувки, куки и мрежи
Това са различни средства за създаване на провокативни съобщения, които могат да се хвърлят във вече открита тема или да са първи пост в нова тема. Обикновено се маскират, като невинен въпрос, но съдържан една или повече ,,куки" за които после да се хванат троловете.

4. Потъване и различни маневри
Често тролът публикува нещо и ,,потъва" за известно време, през което наблюдава реакциите, търпимостта и нивото на захапване, намесата на администратора и др. При благоприятна среда подгрява темата със свои клонинги, забива и след това се прави на жертва.

5. Засада
Тролът следи даден блог, например на Президента и когато излезе нова публикация веднага започва да му намира грешки, да доказва, че лъже и цели да го изкара от равновесие.

В заключение може да се посочат различни примери на тролоене в българското Интернет пространство. Това най-често са посещавани сайтове с много коментари, като Капитал, Дневник и др. Не случайно навремето БТВ си спряха възможността за публикуване на Facebook коментари под предаванията на живо. Подобна е и картината в Българския сайт Pan.bg, където няма военен, който да харесва коментарите под публикациите.

Източник: postvai

Няма коментари:

Предоставено от Blogger.