Ads Top

Разгромяването на поддръжниците на папата (Част 1) - Контрареформацията

Контрареформацията

Физическата консолидация на революцията на Реформацията се осъществява на фона на испанската Контрареформация. Първоначално католическата църква не прави нищо особено, за да противодейства на разпространението на Реформацията. Папа Лъв X, който е от рода Медичи и изглежда, няма представа, че Църквата се нуждае от реформиране, забранява трудовете на Лутер в Германия и го отлъчва.

Микеланджело е типичен представител на католиците, които остават лоялни на папата. Той е подкрепял папството срещу Савонарола и Медичите и докато работи върху гробницата на Юлий II, е лоялен на поръчителя, а не на Лутер, който се противопоставя на събирането на средства за проекта от страна на Юлий. Преди да започне работа върху фреската ,,Страшния съд" в Сикстинската капела във Ватикана (1531-1541), е вдъхновен от средновековния химн ,,Dies Irae" и трудовете на Данте - той обича Данте и пише в една от поемите си ,,Де да бях той!" - и в картините си се опитва да улови духовната гордост от гигантите на Ренесанса и Реформацията, представяйки ги като стремящи се да надминат всички останали хора и стигат твърде високо по отношение на позицията си под Бога.

,,Те са гиганти с такъв ръст, че всеки, сякаш, се наслаждава да се покатери до слънцето, за да бъде ослепен от неговата светлина. Има гигант с такъв ръст, че тук, долу, очите му не виждат..."

С други думи, Микеланджело е критично настроен срещу ренесансовите хуманисти и гигантите на Реформацията.

Едва след като Карл V в Испания оказва известен натиск върху папството да постигне компромис с протестантите, католическата Църква започва да се опитва да неутрализира Реформацията. Папа Павел III се съгласява да свика Църковен събор, който се провежда в Тренто на приливи и отливи от 1545 до 1563г.

В резултат на Събора в Тренто реформаторите изгонват ренесансовото папство и неговите светски нагласи и политически виждания и поемат инициативата. Установяват, че е невъзможно да постигнат компромис с протестантите, които приемат опрощаване на греховете чрез вярата, но прекратяването на приемането на светски характер на Църквата удържа на критиките и спира разпространението на протестантството в Европа. Решават, че католическата доктрина трябва да се изрази по-ясно и че всички католици трябва да бъдат учени на катехизис; трябва да има и Списък на забранените книги. Инквизицията е основана през 1542г., за да се бори срещу ареста, и сега тя трябва да се засили. Основават се нови религиозни ордени, например театините, капуцините, урсулините и йезуитите.

Страните, които са загубени за католическата Църква, трябва да се спечелят отново: най-вече Южна Германия, Англия, части от днешен Бенелюкс, Полша и Унгария. Църквата натоварва с тази работа Обществото на Исус, което е основано през 1534г. от св. Игнаций Лойола (1491-1556), който го е организирал по военен образец. Лойола е бивш испански войник, който се е обърнал към християнството, докато се възстановява от удар с гюлле и има духовно видение през 1522г., докато седи на брега на река Кардонер в Манреса. Именно този войнствен импулс кара протестантите да нарекат процеса ,,Контрареформация". Йезуитите полагат клетва за подчинение на своя ръководител на ордена, който на свой ред се кълне в лоялност към папата. Тръгват към отклонилите се от правия път страни и се насочват към влиятелни хора, натъквайки се на успех в Южна Германия, днешен Бенелюкс, Полша и Унгария, но не и в Англия, където са разглеждани като виновни в измяна. Св. Франсис Ксавир, съквартирант на Игнаций в Париж около 1529г., носи йезуитската кауза в Индия, Малайзия и Япония и превръща йезуитите в мисионери по целия свят.

Междувременно Карл V атакува германските принцове през 1546г. и се води война до подписването на Религиозния мир в Аугсбург през 155г., който позволява на германските принцове да запазят протестантската религия. В Англия, когато католичката Мери умира през 1558г., нейният съпруг Филип Испански иска да наложи Контрареформацията през цялото управление на Елизабет I, докато испанската Армада не е разгромена през 1588г. След време католиците Хабсбурги водят Тридесетгодишната война, за да спечелят обратно Бохемия и Полша за Контрареформацията, но в крайна сметка са разгромени през 1648г.

Контрареформацията намира израз чрез Ордена на кармелитките, реформиран от св. Тереза от Авила през 1562г. след поредица от видения през 1555г. През 1568г. тя среща младия кармелитски свещеник св. Йоан Кръстител, който по-късно става неин изповедник и започва Кармелитската реформа за мъжете. Св. Франсис от Сал по-късно продължава тази работа сред кармелитите.

Пишейки въведението към своята ,,History of the World" (,,История на света"), Сър Уолтър Роли обвинява йезуитите, че подстрекават световна революция със своите мисионерски дейности за привличане на нови последователи. Често се спекулира за връзка между евреите и йезуитите. Знае се, че през 1714г. йезуитите използват мистериите на кабалисткия ,,Rose-Croix". Създадена ли е розенкройцерска организация за разширяване на разделението на християнския свят? Еврейските кабалисти в еднаква степен ли са отдадени на проникването сред католическите йезуити и протестантите? Интересно е, че Адам Вайсхаупт е отгледан от йезуити и изгражда илюминатите по модела на йезуитската организационна структура. Издигана е (чудноватата) теза, че йезуитите са тайните вдъхновители на илюминатите.

Йезуитите несъмнено разширяват разкола между католици и протестанти. Те влияят върху реформиращите се протестанти и католическите контрареформатори - двете страни на разделението на християнството - и тайно целят да разширят пропастта. В пиесата си ,,The jew of Malta" (,,Евреинът от Малта") Марлоу описва този тип двойна игра чрез самия евреин, Барабас:

,,И след това бях инициатор, и във войните между Франция и Германия, под предлог, че помагам на Карл Пети, убивах приятели ни врагове с моите стратегеми." (II, iii, 190-3)

Няма коментари:

Предоставено от Blogger.