Ads Top

Възходът на Оливър Кромуел: Менасех и евреите от Амстердам - Част 2


Равинът Менасех бен Израел също е вдъхновен от Бейкън и Андреа, и от излизането на повърхността през XVII век на невидимото розенкройцерство, което преминава в пуританство и е подето от групата на Хартлиб. Менасех, известен и като Маноел Диас Соейро, е роден в Лисабон - морски център за далечни пътувания - или в Мадейра в семейство марани - испанско - португалски евреи, които твърдят, че са християни, но тайно практикуват юдаизма. Бащата на Менасех се появява на auto da fe, проведено от испанската Инквизиция, и семейството бяга през Европа до Амстердам, където е официално разрешено евреите да се заселват.

Холандия е въстанала срещу контрареформаторската религиозна политика на Филип II. Протестантството се е разпространило към Северна Холандия - първо лютеранството, след това калвинизма, който винаги е бил международно движение (подобно на католицизма). През 1567г. Филип изпраща херцога на Алва да възстанови реда и скоро цяла испанска Холандия е във въстание. Херцогът на Палма пристига и обезопасява южните католически провинции, които остават испански до 1713г., но сега твърдо калвинистките северни провинции обявяват независимостта си през 1581г. под наследственото управление на Вилхелм Оранжски. Северните провинции след това стават Републиката на Обединените провинции и се превръщат в най-великата морска нация в Европа, макар че независимостта им (като Обединени провинции) е призната едва през 1648г.

Обединените провинции гледат подозрително на Испания през границата и приветстват като приятели всички врагове на своя католически тиранин - включително еврейските бегълци от Инквизицията като семейството на Менасех. Те пристигат по време, когато международният калвинизъм се разпада. Първият и последен международен Калвинистки съвет - Синодът на Дорт, проведен през 1618-19г. - приема, че калвинистките църкви на Шотландия, Англия, Швейцария, Холандия, пфалцграфството и Франция ще си помагат взаимно срещу католиците. След отказа на Джеймс I да се намеси директно, за да спаси калвинисткия си зет и дъщеря си от техния общ испански католически враг в пфалцграфството и провала на Англия и Холандия да се обединят срещу Испания, Ришельо конфискува (калвинистките) хугенотски територии във Франция, докато Джеймс преговаря с Испания синът му Чарлз да се ожени за Инфантата. След като калвинисткият дух угасва в Републиката на Обединените провинции, кабалистичната традиция на еврейските бегълци излиза на преден план.

През 1622г. Менасех, който е блестящ студент по теология, става равин на паство от португалски евреи в Амстердам. Той е само на 18 години. През 1626г. основава първата еврейска печатарска преса в Амстердам - едва 22-годишен - и през следващите три десетилетия публикува трудовете си на иврит, латински, испански и португалски. Той е кабалист и розенкройкцер, до голяма степен в традицията на Флъд и Андреа, но привнася еврейско ударение в розенкройцерството. В Републиката на Обединените провинции Амстердам, където живее, е в Холандия; там е и Хага, където се установяват Фридрих и Елизабет по време на изгнаничеството си и продължават розенкройцерския двор, поддържан от тях в Хайделберг, живеейки с принц Мориц Оранжски до смъртта му през 1625г.

Розенкройцерите от Холандия са свързани със Сионския приорат, чийто велик майстор е английският розенкройцер Робърт Флъд, и се противопоставят на тамплиерите, които са завладели английския трон чрез Джеймс I. Джеймс е наследен през 1625г. от Чарлз I, оженил се за католичка - Хенриета-Мария от Франция, сестра на френския крал Луи XIII, - и имащ репутация на симпатизант на католиците. Сионският приорат иска да свали тамплиерската династия на Стюартите и да върне Англия на Розата на Сион, както става, когато Сион възстановява Хенри Тюдор след двама йоркистки крале.

След смъртта на Фридрих V през 1632г. Сионският приорат (Флъд и Андреа) подминават Елизабет Стюарт като съперница за английския, бохемския трон или този на пфалцграфството. Тя остава в изгнание 40 години заедно с трите си деца: Хайнрих Фридрих (който умира през 1629г., три години преди съпруга й), Карл Лудвит (който е възстановен в пфалцграфството през 1648г. и пренебрегва плановете й да се върне в Хайделберг) и принц Рупърт, който е роден през 1619г. и ще напусне континента, за да се бие в английската Гражданска война на страната на чичо си Чарлз. (Не бива да се забравя, че принц Рупърт произлиза от розенкройцерската среда на пфалцграфството. Същевременно той вероятно е твърде млад, за да е попил много от идеите, и Елизабет недвусмислено го разглежда като английски принц, а не като принц на пфалцграфството или на Бохемия.) От това изглежда очевидно, че нейната преданост се прехвърля към тамплиерите Стюарти и не е изненадващо, че Чарлз II в крайна сметка й разрешава да се върне в Англия през 1661г.

От 1632г. Менасех се стреми към равински кабалистичен розенкройцерски начин на живот, пренебрегвайки двора на Елизабет Стюарт и издавайки трудовете си, например тритомната си книгата ,,Conciliador" (1632-51), която се опитва да помири противоречащи си пасажи от Библията и му печели репутация както след евреите, така и сред християнските общности на Амстердам. Той е приятел с холандеца Хуго Гротиус (роден през 1583г.), който през 1618г. е арестуван от принц Мориц и осъден на доживотен затвор заради противопоставянето му срещу правителството. (Гротиус в миналото е призовавал за твърди действия срещу испанците и португалците, а през 1604г. е защитавал завземането на португалския кораб ,,Санта Катарина" от холандски адмирал.) През 1621г. бяга във Франция. Връща се, когато принц Мориц умира, но отново трябва да бяга от Холандия. Менасех е приятел и с Рембранд, кореспондира си с кралица Кристина Шведска и преподава на Спиноза (който е роден през 1632г.).

През 1642г. Хенриета Мария - кралицата на Чарлз I - посещава Амстердам, за да заведе десетгодишната си дъщеря Мери при годеника й - Вилхелм, син на Оранския принц. Изразява желание да види евреи по време на молитва и на 22 май 1642г. посещава синагогата в Хоутграхт. Менасех произнася официалното приветствено обръщение и я нарича ,,достойна съпруга на Най-величествения крал на Великобритания, Франция  и Ирландия". Към 1647г. Менасех е известен в Англия като основен тълкувател на еврейската наука... и на идеята, че евреите трябва да се върнат в Англия.

За да разберем как Менасех започва да прокламира връщането на евреите в Англия, как може да събира средства за Кромуел и как го посещава от името на всички евреи, трябва да разберем какво му разкриват кабалистичните учения. Кабала, която Менасех изучава, е Кабала, изопачена от фарисеите по време на вавилонското изгнаничество. Тя е престанала да се отнася до целия свят и се е превърнала в националистична, приложима единствено за евреите.

От своите кабалистични учения Менасех е започнал да вярва, че Месията ще се върне, за да поведе евреите обратно към Светите земи, когато тяхното разпиляване е завършено. Тази идея идва от пророчеството на Мойсей в книгата ,,Второзаконие (28:64)": ,,И ще те разпилее Господ (Бог твой) по всички народи, от край-земя до край-земя..." За евреите ,,край-земя" внушава еврейския термин ,,Kezeh ha-Arez", ,,ъгълът или края на земята", което евреите асоциират с Англия (,,Angle-terre"). Евреите трябва да се върнат в Англия, за да бъде завършено разпръсването и да стане възможно връщането им в Палестина. Месията, който ще поведе евреите обратно към Светите земи през Англия, е националистичният месия на фарисеите и на фалшивата Кабала.

Изгонването на евреите от Едуард I през 1290г. е кулминацията на дълъг, бавен процес, в който английските власти системно се обръщат срещу тях. От векове има протести срещу еврейските лихвари в Англия. Настроенията срещу евреите вече са силни през 1190г., когато кръстоносци, задлъжнели на еврейски лихвари (Ричард Мейлбис и членове на семействата Пърси, Фолкънбридж и Даръл), атакуват две еврейски домакинства в Йорк, принуждавайки еврейските бегълци да завладеят замъка. Когато шерифът води въоръжени сили, за да ги изгони, 150 евреи, водени от равини Йомтоб от Джойгни, подпалват притежанията си и замъка и се самоубиват. На следващата сутрин обсадилите ги подгонват евреите и обещавайки снизхождение, ако приемат християнството, избиват всички, които успяват да открият.

През 1275г. на евреите е забранено да заемат пари срещу лихва. Следват и други мерки и през 1278г. евреите от цялата страна са арестувани и жилищата им във всеки град са обискирани. Около 680 са хвърлени в лондонския Тауър, а на следващата година мнозина са обесени. През 1290г. английските семейства, които дължат пари на еврейски лихвари, надават такъв вой в цяла Англия, че Едуард I е принуден да действа срещу евреите. Едуард I решава, че всичките му мерки са се провалили и прогонването на евреите е единственият останал курс. Евреите вече не са от първостепенна важност за Министерството на финансите и на 18 юли 1290г. със закон на краля в неговия Съвет на всички евреи се заповядва да напуснат Англия преди празника на Вси светии (1 ноември). Евреите, които останат в Англия след тази дата, ще бъдат наказани със смърт. Всички еврейски синагоги, гробища, къщи и полици стават собственост на краля. Новината е посрещната с радост от населението. Скоро след това евреите са прогонени и от Франция.

Менасех води кампания за завръщането на евреите в Англия, а еврейските търговци, които искат да живеят открито там, приветстват посланието му.

Общите цели на Менасех и Кромуел са разкрити в ,,The Nameless War" (,,Безименната война") на Капт Рамси. Той пише: ,,На нас е оставено да завършим откровението. За да направим това, трябва да се обърнем към такива трудове като еврейската Енциклопедия, произведението на Сомбарт ,,The Jews and the Modern Capitalism" (,,Евреите и съвременният капитализъм") и други. От тях научаваме, че Кромуел, основната фигура на революцията, е в тесни контакти с могъщи еврейски финансисти в Холандия и фактически получава големи суми от Менасех бен Израел, докато Фернандез Карвахал, ,,Великият евреин", както е наречен, е основен доставчик на Армията от новия тип."

В ,,The Jews in England" (,,Евреите в Англия") четем: ,,1643г. внася голям контингент евреи в Англия, като тяхната цел е домът на португалския посланик де Суза - маран (таен евреин). Видно място сред тях заема Фернандез Карвахал - голям финансист и доставчик на армията."


Следва продължение: ,,Карвахал и Армията от нов тип"
Линк към Част 3: ТУК

Няма коментари:

Предоставено от Blogger.