Ads Top

Тамплиерите и разцветът на готиката

   В разцвета на тамплиерите и цистерцианците се развива една и до ден-днешен единствена по рода си архитектура: готиката. Експертите продължават да търсят ясно изразена преходна фаза или свързващо звено от романтизма към готиката


 
   В периода между 1130г. и 1260г. се появяват едновременно приблизително осемдесет църкви и катедрали с възхитителна и същевременно тайнствена и мистична красота, като например Нотр Дам в Париж, в Страсбург, Амиен, Руан, Реймс и Шартър. За три от най-прочутите ,,постройки на тамплиерите" се смятат Уестминстърското абатство в Лондон (1245), Кьолнската катедрала преоткриване на свещената геометрия в началото на 12-ти век може да е свързано с тамплиерите и тайните им открития, между които вероятно има и значителен текстови материал.
(1248) и Миланската катедрала (1387). Катедралите са уникални майсторски постижения на архитектурата, в които закономерностите на свещената геометрия са приложени до съвършенство. Днес милиони хора посещават ,,архитектурните чудеса" и се питат как човешка ръка би могла да ги създаде. Колкото загадъчно въздействие имат върху посетителите и сега тези постройки, толкова забулено в тайни е и началото на готическата еоха. Внезапното

   Не бива да забравяме и един друг аспект: началото на готическия архитектурен стил е положено в период, когато европейските княжества и епархии разполагат със скромни средства и са почти разорени, защото са вложили голяма част от богатството си в кръстоносните походи.
   Точно по това време започва градежът на грандиозните постройки в напълно непознат до момента стил с ангажиране на множество архитекти, каменоделци и влагане на планини от камъни, които трябвало да бъдат доставени и обработени.
   Много от готическите постройки са посветени на Notre Dame (,,нашата дама", ,,нашата любима госпожа") и са украсени с черни мадони. Те са построени на точно определени места, които в т.нар. езически времена са били светилища. Ето защо има предположения, че посвещението на архитектите не е наречено на Богородица Мария с детето Исус, а вероятно а Мария Магдалина с детето - детето на Исус!. Още по-смелите мнения за черните фигури на Мадоната допускат това да е богинята на Изида (Изис) със сина си Хор. В епохата на средновековния символизъм различните интерпретации не се изключват взаимно. Инициативата и проницателността зад активната строителна дейност първоначално идва от тамплиерите и патронния им орден на цистерцианците. Под тяхното ръководство в делото взимат участие неизвестни архитекти, останали анонимни, както ги изисква професионалната етика. Гениалните майстори са членове на занаятчийско сдружение, съставлявало от южно-френски готи. Ето че следата отново води към еретичните познания, пред които тамплиерите и катарите тайно се прекланят.

Няма коментари:

Предоставено от Blogger.